Er du en robot eller arbejder du som en robot ?

Robotter er vores nye hjælpere, og deres opgave er bl.a. at lave alle de rutineopgaver vi ” ikke gider ” og lave dem på den samme måde igen og igen uden afvigelser.

Men een ting er (endnu) sikkert, at robotter er ikke klogere end dem der programmere dem.

Kigger man på AI i ansættelsesprocessen, så er det jo fantastisk, at vi kan sætte en robot til at automatisk svare alle der ansøger, at dokumenterne er modtaget og til at kontrollere alle felterne i ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt. Det er jo også dejligt at robotten kan sikre, at alle der ikke får muligheden får at kommer i betragtning, modtager et respons så de ved de ikke længere er en del af ansættelsesprocessen til den stilling.

Skal vi lige vende tilbage til nogle af grundfunktionerne for en robot.

lave alle de rutineopgaver vi ikke gi…….”

Som jobansøger der har du lært på ansøgnings og CV kurser og fra mange gode indlæg fx. på LinkedIn. Så skal vi sende en gennemarbejdet motiveret ansøgning og medsende et tilpasset CV, som viser du har kendskab til de opgaver som er beskrevet i stillingsopslaget.

Hvad får vi så igen når vi har gjort dette forarbejde, som kan havde taget timer, ja måske endda dage.

” Vi har modtaget din ansøgning og vil vende tilba…..”

Den kommer kort efter afsendelsen og er jo bare en kvittering for modtagelsen. Kun i meget få tilfælde vil der være en beskrivelse af hvad du kan forvente herefter og tidsrammer.

Nogle dage senere……

” Vi har modtaget mange kvalificerede ansøgere til stillingen, men må …. “

Den kommer med stor sandsynlighed fra en no-reply mail. Hvis du vil have et lidt mere uddybende svar vil det ofte betyde du skal ind via hjemmesiden og deres info@virksomhedsnavn.xx eller forsøge, at komme forbi receptionisten på hovednummeret.

Vi skal huske at det er jo hårdt arbejde, at sidde i en nøglestilling, som rekrutter og HR-ansvarlig, så det er godt med lidt aflastning fra en robot til det trivielle arbejde, som jo skal gøres, men ikke giver værdi i dagligdagen…

Ahmm !.

  • Hvorfor skal respekten og forståelsen kun gå een vej ?
  • Hvorfor må jobsøgeren ikke forvente, at få et konstruktiv svar på, hvorfor de ikke kom i betragtning til stillingen.
  • Hvem har besluttet, at jobsøgende bare altid forstår at de jo bare skal prøve igen og standard sætningen ” Held og lykke med den videre jobsøgning… “ bare fylder dig med energi til næste gang ?.
  • Hvori ligger brand værdien for virksomheden i at behandle alle som søger job, som en nobody, giver det god karma og forståelse for dine produkter og ydelser du gerne vil sælge nu og i fremtiden ?.

Her kommer så de dyreste seks ord i alle virksomheder i spil : “Jamen sådan har vi altid gjort !. “

Fortæl mig lige igen. Hvem er robotten her ?. “…….lave dem på den samme måde igen og igen uden afvigelser“.

Der er efter min mening to veje at gå .

  1. Vi lave hele ansættelsesprocessen automatisk. dvs. At man som jobsøger ikke starter med at lave en ansøgning og tilpasse sit CV, men kontakter robotten og laver en stillings relateret test, som viser din indsigt og interesse for den opslåede stilling og som afdækker om du opfylder de krav som der er sat op for stillingen. Hvis du gør dette, så bliver du bedt om at sende en ansøgning og et CV indenfor de næste 24 timer, og den vil så bliver gennemlæst og vurderet at rigtige HR-folk med følelser og mere bred forståelse……
  2. Ændre processen til at handle om mennesker. Vi skal ganske enkelt til at genopfinde ansættelsesprocessen, så den tager hensyn både til jobsøgeren og til den HR-ansvarlige. Det betyder, at jobsøgeren skal have en relevant begrundelse for hvorfor de ikke opfylder kravene til den opslåede stilling, eventuelt kommentare til materialet der er fremsendt. “Prøv at brug et billed hvor du smiler…” , “Du fremstår mere struktureret, hvis du bruger somme font i hele ansøgningen…. “ Det betyder også at initial svaret på modtagelsen bør lyde noget i retning af : “Jeg er din kontaktperson i ansættelsesprocessen og jeg ved der vil være mange spændende kandidater til stillingen, så du må forvente, at der vil gå 2 til 3 uger før du høre fra mig igen…..”

Der kan endda komme en positiv tillægsgevinst ved, at bruge een af disse to modeller.

Neutral kandidat vurdering

Begge metoder gør det, meget svært at have subjektive parametre som køn, alder eller etnisk oprindelse med i udvælgelsen. Robotten kan jo ikke tillade sig at spørge om dit køn eller alder og så afvise dig hvis svaret er forkert, det er jo ulovligt. Det samme gælder for din kontaktperson. Det er ikke lovligt at svare tilbage : “Du fik ikke stillingen fordi du er en kvinde i slutningen af 50 erne fra Asien….”

Jo kom bare …Bøde satserne starter ved 25.000,- pr. ansøger og forseelse.

Så jeg spørger derfor til slut : Er du en robot eller vil du fortsat arbejde som en robot når du arbejder med rekruttering ?.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *